/// سایلاو ///

برگزیده,منتخب,گلچین شده

/// سایلاو ///

برگزیده,منتخب,گلچین شده

هرزن خانه دار معادل 640 هزار تومان در ماه کار می کند

هرزن خانه دار معادل 640 هزار تومان در ماه کار می کند     

الناز محمدی: روزهای این زنان چندان فرقی باهم ندارند. روز با آماده کردن صبحانه برای فرزندان و همسر آغاز می‌شود و با جمع کردن سفره شام تمام. شستن، پختن، گردگیری و غذا پختن کارهای روزمره آن‌هاست. هرچند در میان زنان خانه‌دار هستند کسانی که از خانه‌دار بودنشان راضی‌اند اما خیلی از زنان خانه‌دار از اینکه به اصطلاح بی‌مزد و مواجبند، چندان خوشحال نیستند.

 این موضوع از زمانی جدی‌تر شد که کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم زنان خانه‌دار را وارد برنامه‌هایشان کردند. کاندیداهایی مانند محسن رضایی تا اینجا هم پیش رفتند که خانه‌داری را به عنوان یک شغل بشناسند و به زنان خانه‌دار حقوق بدهند. اما به هرحال در انتخابات ریاست جمهوری دهم این محمود احمدی‌نژاد بود که با کمترین وعده در مورد زنان پیروز میدان شد و بعد از آن گفت که زنان قرار است در دولت جدیدش جای بخصوصی داشته باشند ولی او در مورد زنان خانه‌دار نه وعده‌ای داد و نه گفت که آن‌ها راحقوق دار می‌کند.

 زنان وزیر می‌شوند؛ خانه‌دارها اما...

برنامه‌های دولت دهم در مورد زنان خانه‌دار به همان بیمه زنان خانه‌دار محدود می‌شود که تقریبا یک دهه از مطرح شدنش می‌گذرد و مدیران مختلف این دولت اجرا کردن این طرح را بین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف پاس می‌دهند. در آخرین خبر هم که منتشر شده و بعد از تمام سر وصداها، وزیر رفاه آب پاکی را روی دست کسانی که هنوز کمی به اجرایی شدن این طرح امیدوارند ریخت و گفت که تا مجلس این طرح را تبدیل به قانون نکند، دولت آن را اجرا نمی‌کند.

 اما موضوع به اینجا هم ختم نمی‌شود. دقیقا حالا که تا حدودی بیمه زنان خانه‌دار از سوی دولت منتفی شده و بنابراین تنها امیدی که برای به رسمیت شناختن فعالیت اقتصادی زنان خانه‌دار که جزء بیکاران محسوب می‌شوند، وجود داشت به بادرفته است، به تازگی نتایج تحقیقی منتشر شده است که آمار جالبی را در مورد فعالیت اقتصادی این زنان در خود دارد. بر اساس این  پژوهش که توسط یک استاد دانشگاه تربیت معلم انجام شده است مشخص شده که هر زن خانه‌دار در ماه ۶۴۰ هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کند.

 این تحقیق روی دوهزار زن خانه‌دار تهرانی انجام شده و ارزش افزوده کار خانه‌داری آنها مورد سنجش قرار گرفته است.  در این پژوهش مشخص شده است که هر زن خانه‌دار هفته‌ای ۱۶۰ هزار تومان و به عبارتی ماهی۶۴۰ هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کند که برای آن برنامه‌ریزی نشده است.

 باقری، انجام‌دهنده این پژوهش با بیان اینکه اگر یک زن خانه‌دار وظایف خود را در داخل منزل انجام ندهند، مرد مجبور است تا برای انجام این کارها فردی را آورده و هزینه‌ای برای انجام این کارها به او پرداخت کند، به فارس گفته است که «در برنامه پنجم توسعه در بخش برنامه جوانان، زنان و سرمایه اجتماعی، بندی آمده است مبنی بر اینکه فعالیت اقتصادی زنان خانه‌دار به عنوان یک موضوع اقتصادی و اجتماعی مد نظر قرار گرفته و برنامه‌ریزی لازم در‌خصوص آن صورت بگیرد.»

 او زنان خانه‌دار را جزء جمعیت فعال جامعه دانسته که مشکلات آنها باید حل شود و نظام تأمین اجتماعی و رفاهی مناسب برای زنان خانه‌دار را مورد تأکید قرار داده است. 

 این استاد دانشگاه گفته است که «اگر زنان خانه‌دار به عنوان قشر فعال اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند و متناسب با شأن اقتصادی آنها در خانواده تأمین رفاهی و اجتماعی لازم فراهم شود، دیگر لزومی نیست تا برای تأمین مایحتاج زندگی خود به هر شغلی اقدام کنند.»

 زنان خانه‌دار؛ منتظرانِ همیشه

نتایج این تحقیق بعد از آن منتشر می‌شود که در برنامه پنجم توسعه که سال گذشته در مجلس تصوب شد آمده است که کار زنان خانه‌دار به عنوان کار اقتصادی شناخته شود. بعد از آن طرحی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که قرار بود در طرح جدید کاری که زنان خانه‌دار انجام می‌دهند به عنوان بخشی از حساب‌های ملی به حساب آورده شود چرا که در محاسبه حساب‌های ملی، فعالیت‌های زنان خانه‌دار مطرح نمی‌شود و این امر باعث شده است که ارزش تولید ناخالص‌ ملی کشور ما نسبت به کشورهای دیگری که کار زنان در خانه رایج نیست و برای نگهداری فرزندان خود هزینه می‌کنند به حساب نیاید.

 اما به هرحال این طور که پیداست اگر قرار باشد برای تنها طرح جاری در مورد زنان خانه‌دار یعنی همان بیمه زنان خانه‌دار تا تصویب آن توسط مجلس منتظر بمانیم، برای اجرایی شدن طرح‌های دیگری به منظور به رسمیت شناختن کار اقتصادی زنان نباید چندان امیدی وجود داشته باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد